سند شورایی چیست ؟

  • خانه
  • سند شورایی چیست ؟
Images

مهمترین چیزی که که برای خرید زمین باید مورد توجه قرار داد، سند زمین و اعتبار آن است. بسیاری از اراضی دارای سند ثبتی نیستند و صرفا تاییدیه مالکیت توسط شورای محل صادر می شود.

سند واژه‌ای است که بر قابل استناد بودن دلالت دارد، آن چه سند نام می‌گیرد، لازم است قابل استناد باشد به این معنا که در صورت نیاز بتوانیم برای دفاع از خود و یا در راستای اثبات نمودن ادعایی که داریم، از آن استفاده نماییم.

اینگونه ملک ها فراوان هستند به این جهت که سند شورایی اغلب مربوط به روستاها و بخش های کوچک می شود. اگر قصد خرید زمین را دارید ممکن است زمینی مورد پسندتان قرار گیرد که دارای سند شورایی است بنابراین اگر می خواهید از زیر و بم ماجرای خرید زمین با سند شورایی مطلع شوید و بی گدار به آب نزنید در ادامه با ما همراه باشید.

اغلب اوقات تاییدیه مالکیت محلی توسط اعضای شورای محل یا بخش صادر می شود که مبتنی بر شهادت گواهان، مجاورین، مطلعین و سایر افراد است که گاهی این شهادت در دفترخانه ها نیز ثبت می شود و شورای محل آن را تایید می کند. در چنین مواردی نباید مدعی دیگری برای مالکیت وجود داشته باشد، مگر آنکه سند مادر یا سوابق ثبتی به نفع فرد دیگری ارائه شود. آنگاه موضوع کمی پیچیده تر خواهد شد.

اعتبار سند شورایی

نباید از سند شورایی توقع اعتبار یک سند قطعی و رسمی را داشته باشید. اما چرا؟

این نوع سند مربوط به دوران های گذشته می شود که برای تعیین مرزبندی زمین ها، ارگان یا سازمان خاصی وجود نداشت. هرچند که هنوز هم ممکن است در برخی مناطق سند شورایی صادر شود. در نهایت سند تهیه شده به مهر و امضای رئیس شورای محله می رسد و صادر می گردد. در سند شورایی اطلاعات زیادی نوشته می شود اما شاید جای مهمترین اطلاعات در آن خالی باشد از این رو نمی توان به آن استناد دقیق نمود.

تفاوت سند شورایی با رسمی

تفاوت سند  شورایی با رسمی بستگی به نوع زمین، نوع کاربرد و نوع مالکیت و ظرفیت آن ملک دارد. همه این سند ها مرجعیت قضایی داشته و هر یک، سند های معتبر و شناخته شده ای می باشند، اما برخی از این موارد بعد از خرید و فروش برای صاحبان ملک مشکلاتی را بوجود می آورد.

صلاحیت و رسمیت سندهای رسمی به تایید اداره ثبت و دادگاه می رسد و به همین دلیل از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار می باشد. سند شورایی به آن دسته از سندهایی گفته می شود که مانند مبایعه نامه در بنگاه معاملات برای خرید و فروش نوشته می شود و در دسته سندهای عادی قرار می گیرد.
پس بهتر است قبل از خرید زمین و یا خرید ویلا به دقت نوع سند را شناخته و اگر نیازی به تغییرات است آن را انجام دهید تا بتوانید معامله ای آسوده و راحت داشته باشید. برای این کار بهتر است ابتدا این سند ها را شناخته و از ویژگی های هر یک آشنایی کلی داشته باشید، به این صورت معامله ای راحت و آسوده را انجام می دهید.

اعتبار سند شورایی

گفتیم که این سند، عادی محسوب می شود و نباید انتظار داشت به اندازه سند رسمی کارایی و اعتبار داشته باشد به واقع این سند به اندازه یک قول نامه و یا کمی بیشتر از یک قول نامه ارزش دارد آن هم بخاطر اینکه شورای محل آن را امضا کرده است.

مزیت سند شورایی

از فواید و مزیت های این نوع از سند ها نسبت به سند های رسمی می توان به کم هزینه تر بودن آن اشاره کرد. علاوه بر آن سند های شورایی دردسر وصول نداشته و بعد از تاییدیه و گذشت مدت کوتاهی آماده خواهد شد. درواقع این نوع سند می تواند جایگزین خوبی به جای سند های رسمی در شهرها و مناطق کوچک باشد.


معایب سند شورایی

از معایب سند شورایی نیز همانطور که گفته شد، می توان به معتبر نبودن آن در هر موقعیت و مکانی اشاره کرد. این نوع از سند ها ارزش آنچنانی در محیط هایی به مانند اداره اصناف و .. ندارند و باید برای استفاده از آن ها در چنین مکان هایی به سند رسمی تبدیل شوند.

 

سخن پایانی در مورد سند شورایی

همانطور که در مطالب فوق گفته شد می توان تغییراتی را در اینگونه سند ها انجام داد و عمل خرید و فروش را آسان کرد. تبدیل سند شورایی به سند های رسمی کار آسانی بوده و هزینه کمی هم دارد. از این جهت در برخورد با این چنین مواردی بهتر است که تغییرات گفته شده را اعمال کرد.

 

نحوه تبدیل سند شورایی به قطعی

اگر فروشنده یک ملک هستید وسند ملک شما از نوع سند شورایی است، قبل از فروش زمین یا ویلای خود سند شورایی را به سند قطعی تبدیل کنید. این کار باعث می‌شود اعتبار سند شما بالاتر رود و در معامله موفق تر باشید و حتی با قیمت بیشتری ملک خود را بفروشید. حتی اگر خریدار یک زمین یا خریدار یک ویلا هستید، باز هم دقت داشته باشید که در خرید املاکی که اسناد شورایی دارند، دقت زیادی به خرج دهید. هم برای فروشنده و هم برای خریدار یک ملک، آگاهی داشتن از نحوه تبدیل اسناد شورایی به قطعی، ضرورت دارد  تا با شخص با تجربه ای ارتباط داشته باشید که در این قسمت  متخصصین تیم ما به صورت فوق تخصصی به آن می‌پردازیم.

برای تبدیل یک سند شورایی به قطعی حتماً از طریق سازمان ثبت اسناد اقدام کنید. هنگام مراجعه برای تبدیل سند، مدارک هویتی نظیر شناسنامه و کارت ملی به همراه سند را به همراه داشته باشید. در فرم درخواست خود، به "درخواست سند تک برگ" برای ویلا یا زمین اشاره کنید. هر نوع مدارک معتبر دیگری که نشان دهد مربوط به یک ویلا یا زمین خاصی است را به همراه داشته باشید.

معاملات املاک که با استفاده از اسناد رسمی انجام می‌شوند از هر نظر مطمئن‌ترند و اگر در آینده مشکلاتی به وجود آید یا افرادی مدعی ملک یا زمین شوند، شما با استناد بر اسناد رسمی می‌توانید از دارایی خود دفاع کنید. سند شورایی به هیچ عنوان موقعیت و فرصت این کار را به شما نمی‌دهد؛ حتی اگر قرار باشد صلاحیت زمین یا سند مشخص شود،  این کار صرفاً در مورد اسناد رسمی انجام خواهد گرفت نه اسناد شورایی.

در صورت وجود سند رسمی، هیچ جایگاهی برای سند شورایی وجود ندارد. بنابراین یافتن سند مادر بسیار حیاتی است.

ما در کنار شما هستیم تا بهترین خرید را داشته باشید. کافیست با شماره هایی که در سایت گذاشته شده در ارتباط باشید.

دپارتمان رفع مشکل املاک فاقد سند

سایت رسمی بی سند

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی