قولنامه با مهر شورا

  • خانه
  • قولنامه با مهر شورا
Images

قولنامه با مهر شورا

در دنیای خرید و فورش ملک و املاک روستایی یک نکته اساسی در‌خصوص بیشتر ویلاها و باغ‌ها این است که سند رسمی ندارند و با قولنامه با مهر شورا و یا سند شورایی خرید‌ و فروش می‌شوند. حالا سوال مهم اینجا است که فرق قولنامه با مهر شورا با سند رسمی چیست؟ در شرایط دیگر، آیا می‌‌توان به قولنامه زمین روستایی اعتماد کرد؟ در ادامه با ما باشید.

 

قول نامه با مهر شورا یا سند شورایی چیست؟

همان گونه  که از نام این سند مشخص است، سند شورایی به سندی گفته می‌شود که اطلاعات نوشته شده در آن توسط اعضای محلی روستا یا شورای روستای مورد نظر نوشته می شود وتوسط رئیس و اعضای شورا مهر و امضا می شود .این سند ، سندی قطعی و رسمی به حساب نمی آید. اگر ویلا و یا ملکی دارای قول نامه با مهر شورا باشد ، نشان دهنده این است که فقط شورای آن محله وجود آن ملک را به رسمیت شناخته است. قول نامه با مهر شورا در روستاها و شهرهای کوچک که دارای شورای محلی هستند نوشته می‌شود. در حقیقت سند روستایی یک نوع قولنامه زمین روستایی یا خانه است که اطلاعات و محتویات آن توسط چند نفر شاهد امضا می‌شود و بعد هم رئیس شورای محلی با مهر و امضا آن را تأیید می‌کند. سند شورای همچنین می‌تواند به تأیید شورای اسلامی شهرهای کوچک و دورافتاده هم رسیده باشد.

آیا به قول نامه با مهر شورای محل می‌توان اعتماد داشت؟

در پاسخ می توان گفت که اعتبار قول نامه های شورایی چون به تأیید شورای محلی یا شوراهای اسلامی شهرها رسیده، بیشتر از مبایعه نامه های عادی است حتما به این نکته توجه داشته باشید که مهر شورا در قولنامه زده شده باشد . اما به هر حال سند شورایی ، سند عادی محسوب می شود و به اندازه سند رسمی قابل اعتماد نیست. در واقع شما با در دست داشتن سند شورایی یک زمین یا خانه در روستا، قولنامه زمین روستایی را در اختیار دارید که کمی اعتبار دارد. زمین و یا ملکی که دارای سند شورایی باشد یعنی به تایید سازمان اتحایه املاک ،شهرداری و سایر مراجع نرسیده است و ممکن است در آینده مشکلاتی برای خریدار ایجاد کند. در مواردی که ملک و ویلا سند شورایی دارد ممکن است کاربری زمین به درستی مشخص نشده باشد ویا اشتباه نوشته شده باشد و برای خریدارهنگام انجام مراحل تبدیل سند شواریی به سند قطی به مشکلاتی به وجود بیاید.

نکات مهم سند شورایی یا قول نامه با مهر شورا

همانگونه که گفته شد، در سندهای شورایی ممکن است بعضی از موارد ثبت و نوشته نشود و برای شما دردسرساز شود. یکی از این موارد عدم ثبت اوقافی بودن ملک است، به همین دلیل اگر قصد خرید و فروش با سند شورایی را دارید حتما قبل از بستن  قرارداد، از دهیاری یا اداره اوقاف استعلام بگیرید تا مطمئن شوید ملک مورد نظر وقفی است یا خیر.

مورد دوم مشخص نبودن نوع کاربری املاک در سند شورایی است. مثلا ممکن است زمین کشاورزی را به شما بفروشند و بعدا از معامله متوجه شوید که اجازه هیچ‌گونه ساخت‌و‌سازی در آن زمین ندارید.

در بعضی از موارد که فروشنده کاربری زمین را به شکل غیرقانونی از کشاورزی به مسکونی درآورده باشد،باز هم حکم به تخریب بنای ساخته شده داده می‌شود و هم اینکه به اندازه سه برابر قیمت زمین جریمه می‌شوید. برای اطمینان از این موضوع می توانید سراغ دهیاری‌ها یا اداره‌های جهاد کشاورزی بروید و کاربری زمین را استعلام بگیرید.

برای قولنامه کردن زمین‌های روستایی که در حاشیه جاده‌ها قرار دارند، باید استعلام اداره راه را دریافت کنید. شاید در نگاه اول این زمین‌ها جذاب به نظر برسند، اما با بررسی بیشتر، مشکلات حقوقی آن‌ها مشخص شود. استعلام از اداره راه، فاصله حریم قانونی زمین و ملک روستایی را به شما نشان می‌دهد.

حتی درصورت استناد به سند شورایی و قولنامه زمین روستایی، استعلام از اداره ثبت را فراموش نکنید. این استعلام به شما نشان می‌دهد که آیا زمین مورد معامله، مجوز معامله شدن را دارد یا خیر.

یک نکته کاربردی درباره امضای شهود روی قولنامه زمین روستایی، تحقیق از ساکنان است. شما می‌توانید با پرس‌وجو درباره زمین و ملک مدنظر از اهالی روستا و خصوصا همسایه‌ها، از شرایط قانونی و مشکلات احتمالی آن مطلع شوید.


تبدیل سند شورایی یا قولنامه ای به سند تک برگ

بیشتر اسناد شورایی دارای سند مادر و کلی مشاع هستند که البته از سوی مالکین به صورت مفروز (با حدود اربعه مشخص شده) تصرف و بهره برداری می شوند که اصطلاحا به آن مفروزالرعیه می گویند. برای تبدیل این نوع از اسناد به سند رسمی باید به ادارات ثبت اسناد مراجعه گردد. بدین طریق که مالک با مراجعه به اداره ثبت و استفاده از "قانون تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمانهاي فاقد سند رسمي" که جایگزین مواد 147 و 148 قانون ثبت اسناد رسمی شده است؛ درخواست خود را به هیات مندرج در قانون تقدیم نموده تا مطابق قانون، سند تک برگی ششدانگ برای ملک و به نام مالک (درخواست دهنده) تنظیم گردد. بدیهی است سند شورایی که محتویات آن از سوی شورای روستا مهر و امضا و تایید شده برای هیات فوق که مستقر در اداره ثبت است، قابل قبول می باشد.

تیم املاک بدون سند با کارشناسان مجرب آماده پاسخگویی 24 ساعته با مشاوره رایگان برای قولنامه با مهر شورای روستاهای شمال کشور را میباشد و برای اطلاعات بیشتر و جولوگیری از کلاهبرداری درباره خرید ملک قولنامه ای با مهر شورایی میتوانید با شماره هایی که در سایت گذاشته شده در ارتباط باشید قطعا بهترین مشاوره و راهنمایی را از تیم ما به رایگان خواهید داشت.

 

دپارتمان املاک فاقد سند در شمال

 

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی