انواع سند

Images

سند چیست

تعریف سند، با توجه به آنچه در قانون اجتماعی بیان شده، هر نوشته مکتوبی که در مقام دفاع یا اقامه دعوا، قابلیت استناد، در دادگاه را دارد. سند، نقش مهمی در اثبات یک ادعا، در دادگاه داشته و در مقام دفاع، نیز مورد استفاده قرار می گیرد همچنین یکی از مهمترین دلایلی که می توان یک دعوای حقوقی یا یک دعوای کیفری را ثابت کرد ، سند است.

سند رسمی 

همانگونه که گفتیم در کنار سوگند و شهادت ، سند یکی از مهمترین ادله اثبات دعوا محسوب می شود . خود سند را می توان به دو دسته سند عادی و سند رسمی تقسیم کرد که هریک با هم متفاوت بوده و آثار حقوقی متفاوتی نیز بر جای می گذارند . نظر به اهمیت این امر یعنی تشخیص عادی یا رسمی بودن سند و استناد به آن در دادگاه ، قانون مدنی به تعریف سند رسمی پرداخته است 

سند عادی

سندی که توسط مامور رسمی خارج از صلاحیت او تنظیم شده باشد مثلا محل خدمت مامور رسمی در یک حوزه شهرستان می باشد و در محل دیگر که ماموریت ندارد اقدام به تنظیم سند نماید، آن سند، سندی عادی است و رسمی نمی باشد

سند در حالت عادی باید دو ویژگی را به همراه داشته باشد. ویژگی اول مربوط به این است که حتما باید مکتوب یا نوشته باشد. و در مرحله دوم باید در مقام دعوا یا دفاع از دعوا در دادگاه قابل استناد باشد. همین دو شرط باعث به وجود آمدن یک سند می‌شود که با داشتن شرایطی خاص امکان دارد به سند عادی یا سند رسمی تبدیل شود.

بطور کلی شرط اصلی سند عادی امضاء آن بوسیله طرف است و تا نوشته ای امضا نشود اعتبار ندارد و سند محسوب نمی شود. امضا شرط لازم یک سند عادی است در نتیجه وقتی که صاحب سند نتواند اصل آن را ارائه دهد رونوشت سند نمیتواند هیچگونه اعتباری داشته باشد و بجای آن بکار رود.

در بررسی اعتبار سند عادی کارشناسان سایت بی سند دات کام به شما راهنمایی لازم را ارائه خواهند کرد. 

تفاوت سند رسمی با سند عادی

تفاوت سند رسمی با سند عادی سند رسمی دارای تشریفات شکلی خاصی است و در فرم خاص نوشته می شود والا فاقد اعتبار است اما اسناد عادی تشریفات خاصی ندارد و روی کاغذ معمولی و یا هر شکل دیگری نوشته می شود. 

انواع سند ملکی

سند عرصه و اعیان

آپارتمانها در زمینی به مسـاحت معيـن سـاخته می شوند؛ سند عرصه، سند ملکـی مربـوط به زمینـی اسـت کـه آپارتمان در آن بنا می شـود و سـند اعيـان مربـوط بـه سـنـد ملکی واحدهایی است که بر روی آن زمیـن ساخته میشوند.میزان سهم هر یک از مالکیـن واحدهـا بـرای عرصه بستگی به اندازه و متراژ اعیان آنها دارد.

سند وارثه ای

یکی دیگر از انواع سـنـد موجـود در کشـور، سـنـد ورثـه ای اسـت. بعـد از فـوت مالک، مـال او به وراث می رسد. وراثـان می توانند با تسلیم نمـودن مدارک به اداره ثبت مربوطه، به اندازه سهم الارث خود درخواسـت صدور سند مالکیت کنند.

سند تفکیکی

ایـن سـنـد معمـولا بـر ملکی دلالت دارد کـه بيـن چـنـد نفـر تقسـیم شـده اسـت و قسمتهای تقسیم شده هر کدام در قالب یک سند از هم تفکیک شده اند. سندهای تفکیک شده مربوط به املاکی هستند که چند نفر در مالکیت آن بـا هـم شراکت دارند و ایـن سـندها مسائل حقوقی مربوط به خود را دارند.

سند ملکی معارض

اگر برای یک ملـک مشخص با حد و حدود تعریف شده دو سند رسمی با نام ها و تاریخ متفاوت صـادر شـده باشـد، بـه آن سـند معـارض می گویند. با توجـه بـه تبصره ماده ۵ لایحه قانونـی دادگاه بعد از بررسی های لازم هر یک از دو سندی را که تعرض در ملک دیگری داشـته باشـد را حكم ابطال سند میدهد.

سند وکالتی

سند وكالتـی بـه سندی می گویند که به نـام شـخص به عنـوان وكيـل فروشنده ی اصلـی تنظیـم شـده باشد. گاهی اوقات ممکن است به هر دلیلی از یک یا چند نفر از یـک نفـر وكالـت داشـته باشـند. در ایـن صـورت بایـد وكالـت آنهـا بـه صـورت رسمی و ثبت شـده باشـد تـا برای دیگران نیز از اعتبار لازم برخوردار باشد.

سند تک برگ

این نوع سندها، اسنادی هستند که یک برگ دارند. این نوع سند ملک، از سوی نهادهای رسمی کشور طراحی شده و به تأیید رسیده اند. طراحی این نوع سند ملکی به نحوی است که در وهله اول می توان آنچه در آن درج شده است را به راحتی خواند و در ضمن اصالتش را تأیید کرد و از صحت و سقمش مطمئن شد.

 

سند بنیادی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمین­‌ها و املاک بسیاری از وابستگان رژیم گذشته به جای ماند که نیاز به تعیین تکلیف دقیق داشت. در نتیجه دادگاه ایران دست به کار شد و با بررسی تک تک املاک و زمین­‌ها یا آن­ها را به صاحبان اصلی­‌شان برگرداند و یا اگر صاحب اصلی و واقعی برای یکی از املاک پیدا نشد، در نهایت آن را به خزانه بیت‌المال برگرداند. این نوع اسناد با نام سند ستادی نیز شناخته می­‌شوند.

 

سند منگوله دار

منظور سندهای مالکیت دفترچه ای است که با یک نخ و تکهای سرب تهیه میشوند. چنین سندی به واسطه همین تکه سرب پلمپ شده، اعتبار و صحتش تأیید میشود و این اطمینان را میدهد که آنچه در دست است یک سند ملکی مطمئن و معتبر میباشد.

 

سند بنچاق 

در گذشته این سند معمولا توسط کاتبین و اشخاص باسواد نوشته میشد و توسط معتمدین و علمای دینی مهر و امضاء می گردید و اشخاص برای اثبات مالکیت خود، به آن استناد می کردند بعد از اجرای قانون ثبت،بنچاق به سندی گفته میشود که پس از نقل و انتقال ملک، توسط دفتر اسناد رسمی تنظیم می گردد و حاوی تمام جزئیات و متعلقات و مشخصات ملک میباشد؛ مانند شمارههای مربوط به آب، برق، تلفن و .... توجه داشته باشید مطالبی در بنچاق نوشته میشود که در دفترچه مالکیت نیست و برای دسترسی به مشخصات ملک، بهتر است در هنگام انجام معامله، محتویات بنچاق مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

سند شش دانگ

واژه شش دانگ به مالکیت تمام و کمال اشاره دارد و منظور سندی است که مالکیت کامل آن برای یک نفر میباشد. شش دانگ به معنای شش جهت است، یعنی تمام جهات یک ملک از شمال و جنوب تا غرب و شرق و بالا و پایین ملک را در بر میگیرد و فرد دیگری در این ملک سهم و نقشی ندارد.این نوع سند یکی از معتبرترین و رایج ترین اسناد است و اغلب مشکل حقوقی کمی در مورد ت وا آن پیش می آید.

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی