کلاهبرداری ملک بی سند

  • خانه
  • کلاهبرداری ملک بی سند
Images

کلاهبرداری‌های حوزه املاک به عنوان یکی از جرایم معمول کلاهبرداری همواره رایج بوده است، اما افزایش چند برابری قیمت املاک در چند سال اخیر و کاهش شدید ارزش پول ایران، دارندگان پول نقد را به سادگی مجذوب آگهی‌های فروش ویژه ملک و املاک کردند، غافل از اینکه برخی از این آگهی‌های ویژه، دام‌هایی برای سرکیسه کردن آنهاست.

ضمن اینکه کلاهبرداران مسکن به روش های مختلف در کمین هستند تا سرمایه افراد تازه کار را غارت کنند و برای این کار نیز هیچ حد و مرزی ندارند.

هزاران نفر از هموطنان ما در گوشه و کنار مملکت برای ‌ سرپناهی برای خود یا فروش خانه و ملک در دام شیادان و کلاهبرداران افتاده و حاصل یک عمر زندگی خود را به علت بی دقتی در معامله و ناآشنایی با قوانین خرید و فروش یک شبه بر باد داده و ضررهای جبران ناپذیری به خود و خانواده وارد می‌کنند.

گاهی این کلاهبرداری ها ناشی از شفاف نبودن و بی اطلاعی اغلب مردم از حق کمیسیون (بنگاه ها) و فرم پیچیده محاسبات آن است که این موضوع بحث دیگری است، اکنون بحث ما بیشتر درباره کلاهبرداری‌هایی است که به واسطه خلاء قانونی و شگردهای خاص کلاهبرداران بر سر مردم گذاشته می‌شود.

فارغ از این که خرید و فروش و اجاره در بنگاه‌های ملک و املاک نیز قاعده و قانون خاص خودش را دارد که بدون اطلاع از این قوانین اغلب کلاه گشادی سرخریداران و فروشندگان تازه کار و مستأجران می‌رود.

 

مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از وقوع کلاهبرداری ملکی چیست؟

شایسته اسـت معاملات ملکـی خـود را در یک دفتـر مشاور املاک معتبر و رسمی انجـام دهید. قبـل از مذاکره بر سر خرید و فروش و اجـاره مـلـک، حتمـا نسـبت بـه اینکه دفتـر مشـاور املاک مـورد نظـر دارای مجـوز رسمی از سـوی اتحادیـه امـلاک اسـت مطمئـن شـوید. بـه هیـچ عنـوان بـا افـراد سابقه دار قضایی در این زمینه وارد معامله نشوید. در هنگام انجام معاملات ملکی عجله نکنید. اگر در زمینه خریـد و اجـاره ملـک هیـچ گونـه تجربـه ای نداریـد کارشناسان سایت بی سند دات کام (Bisanad.com) می توانند با برخورداری از تخصص های مختلف شما را یاری کنند. از فروشنده ملـک استعلام ثبتـى مـلـک را مطالبـه کنیـد. قبـل از خریـد و اجـاره مـلـک حتمـاً آن را بازدیـد و بررسی کنید.

چند روش از کلاهبرداری‌های ملکی

1- فرد کلاهبردار ملک را مهریه همسرش می‌ کند سپس ملک را فروخته و به خارج از کشور می‌رود، در همین حین همسرش مهریه خود را طلب می‌کند سپس با طرح شکایت در دادگاه قانون رای به ابطال معامله می‌دهد چون مهریه بوده، سپس زن مورد معامله را می‌فروشد و به خارج از کشور نزد همسر کلاهبردار خود می‌رود.

2- در معامله اگر یک ریال پول جابجا شود، معامله رسمی خواهد شد. مثلا اگر شما منزلتان را بفروشید. قسط اول ۱ ریال و قسط دوم مبلغ مانده ، همان ۱ ریال که جابجا شود معامله انجام شده است و ملک در اختیار خریدار است. فقط از این به بعد خریدار مقروض فروشنده خواهد بود و باید قرض خود را ادا کند که می‌دانید مسائل خود را دارد و به این راحتی‌ها میسر نیست. یعنی اگر در قرارداد بندهای مناسب برای فسخ معامله یا جریمه برای تعهدات دیده نشود، اوضاع برای فروشنده بسیار پیچیده و سخت خواهد شد. 

3- در قولنامه‌ای فروشنده با خریدار قرارداد می‌کند که مبلغ را در سه قسط دریافت کند، اولی حین قرارداد 10% از کل معامله- دومی یک هفته بعد و 80% کل مبلغ معامله و قسط سومی شش ماه بعد و مبلغ 10% از کل معامله.

نکته مهم این جاست، خریدار قسط اول که مبلغ ناچیزی است را می‌دهد و معامله قفل می‌شود، سپس هفته بعد چک دوم که مبلغ سنگینی است را پرداخت نمی‌کند و فروشنده هم در دادگاه نمی‌تواند ادعایی داشته باشد چون تاریخ انتقال سند 6 ماه دیگر است.

در این مدت ارزش پول کاهش یافته و خریدار 6 ماه دیگر مبلغ قسط دوم و سوم را هم زمان پرداخت می‌نماید و فروشنده هم نمی‌تواند معامله را باطل نماید.

 

4- یک باغ یا ویلا درست می‌کنند در جایی که آب کافی ندارد و قیمت زمین پایین است. دو سال با تانکر آب می دهند تا درخت‌ها شکل بگیرن. بعد به قیمت زمینی که آب خوب دارد می‌فروشند. اما خریدار می‌فهمد که اون زمین اصلا آب کافی ندارد!

 

5- قرارداد مشارکت در ساخت می‌بندند. پول از مشتری‌ها می‌گیرند. پول را تبدیل به دلار و طلا می‌کنند و نگه می‌دارند. به دلایل واهی (مجوز و غیره) کار نمی‌کنند. دو سال بعد می‌گویند به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها یا پول بیشتر بدید یا سهم بیشتر می‌فروشیم. بعد دعوا راه می‌اندازند و پنج سال بعد پول مشتری را برمی‌گردونند در شرایطی که ارزش پول کم شده!

 

6- در زمین‌های بی‌صاحب یا دارای صاحبینی از جنس سازمان‌های بزرگ هستند (که توان و انگیزه کافی برای مراجعه به زمین‌های تحت تملک را ندارند)، خیلی سریع چندین ساختمان کوچک و بزرگ (گاها حتی شهرک) می‌سازند و عده‌ای آدم بی بضاعت اما هوچی گر و پر سر و صدا را در آن‌ها ساکن می‌کنند. اگر توانستند آن‌ آدم‌ها را به جنگ سازمان مربوطه می فرستند و سند هم به نام آن‌ها می‌گیرند و می فروشند. اگر نتوانستند، ساختمان‌ها را به مردم عادی بدون سند و قولنامه‌ای می‌فروشند. 

 

7- ملکی می‌خرید که همه امکانات را دارد. مثلا ویلایی می‌خرید که آب کشاورزی و برق دارد. بعد از سکونت متوجه می‌شوید که همه این امکانات از گلخانه یا زمین کشاورزی کناری گرفته شده است و صاحب گلخانه از شما هزینه هنگفتی را طلب می‌کند! شما اگر هزینه را بدهید در کار خلافی شریک شده‌اید. اگر ندهید ویلای شما از این امکانات بی بهره خواهد شد!

 

8- با ایجاد امیدهای واهی زمین‌های خارج از بافت را قطعه قطعه می‌کنند و می فروشند و هزاران مشکل برای خریدار ایجاد می‌کنند. 

 

9- طرف بدهی مالیاتی دارد. اداره مالیات حکم حقوقی مصادره اموال را می‌گیرد، اما تا سند بازداشت شود ۲ ماه طول می‌کشد. در این فاصله ملک را می‌فروشد و غیر قانونی به خارج می‌رود. بعد دادگاه حکم میدهد که فروش ملک بعد از حکم مصادره اموال بوده. بنابراین معامله باطله و ملک را از خریدار میگیرد. صاحب قبلی ملک هم فرار کرده.

 

این نمونه‌هایی که گفتیم صرفا جهت آگاه سازی شما بودند، هر روز کلاهبرداران عزیز در این حوزه روش‌های جدیدتری را توسعه می‌دهند که به عقل هیچکس نمی‌رسد. مراقب باشید.

 

کلاهبرداران ملک بیشتر سراغ چه املاکی هستند؟

  • ملک‌هایی که شراکتی هستند
  • ملک‌های دعوایی
  • ملک‌هایی که دارای صاحبانی ناآگاه به اصول معامله هستند
  • ساختمان‌های پیش خرید
  • ملک‌های ورثه‌ای
  • ملک‌های مشاع
  • ملک‌هایی که در خلا ثبتی هستند
  • ملک‌های نامحصور
  • ملک‌های قدیمی و کلنگی
  • ملک خالی از سکنه به مدت طولانی
  • ملک‌هایی که مالک معلوم و مشخصی ندارند. 
  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی