خیار غبن و اثرات آن

  • خانه
  • خیار غبن و اثرات آن
Images

خیار غبن و اثرات آن

چندی پیش در مقاله ای با عنوان خطرات اسقاط کافه خیارات مطالبی در همین سایت (بی سند دات کام) ارائه شد. اما در مقاله حاضر قصد داریم در خصوص خیار غبن صحبت کنیم. 

دعوای تنفیذ فسخ قرارداد به استناد خیار غبن


اگر یک ملک با مبلغی بسیار بیشتر یا بسیار کمتر از ارزش واقعی معامله شود، طرفی که در این معامله متضرر شده می تواند به استناد خیار غبن، قرارداد را فسخ نماید. چنانچه صاحب حق فسخ بخواهد حق خود را در دادگاه به اثبات برساند می تواند دعوای "تنفیذ فسخ قرارداد به جهت خیار غبن" را طرح کند. این امر به ویژه در خصوص املاک بی سند بیشتر اتفاق می افتد.

نحوه بررسی در دادگاه


در صورت وجود اختلاف ارزش بین مبلغ پرداخت شده و ارزش واقعی ملک در زمان معامله، و محرز شدن عدم آگاهی خواهان در آن زمان، دادگاه محل وقوع ملک، جهت رسیدگی موضوع، پرونده را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می دهد. پس از اخذ نظریه کارشناسی، حکم صادره بر تنفیذ و تنفیذ فسخ قرارداد اعلام می شود.

 

اختلاف نظر بین حقوق دان ها


در هر حال در مورد موضوع اسقاط خیار غبن در قراردادها بین حقوق دان ها اختلاف نظر وجود دارد. یک اختلاف نظر در مورد شمول "اسقاط کافه خیارات" بر خیار غبن است که عده ای معتقدند با درج این عبارت، خیار غبن نیز ساقط می شود و گروه دیگر خیار غبن را خارج از شمول عبارت اسقاط کافه خیارات می دانند.


همچنین برخی از حقوق دان ها اعتقاد دارند که  این خیار به دلیل تعارض با نظم عمومی معاملات، به هیچوجه قابل اسقاط نیست و حتی اگر اسقاط این خیار در قرارداد درج شده باشد اثر حقوقی ندارد. در مقابل آنها عده ای دیگر از حقوق دانها عقیده دارند که اسقاط خیار غبن با نظم عمومی تعارضی ندارد و در زمره حقوق خصوصی اشخاص قرار دارد. 

پیشگیری از خیار غبن


علاوه بر خیار غبن خطرات متعدد دیگری در کمین خریداران به ویژه خریداران املاک بی سند قرار دارد. لذا به خریداران املاک بدون سند توصیه می شود برای اجتناب از خطرات مختلف با کارشناسان سایت بی سند دات کام مشورت کنند. چه آنکه یک بی توجهی ساده یا وجود یک کلمه نامناسب در قرارداد ممکن است به از دست رفتن سرمایه خریدار املاک بی سند منجر شود. 
 

از صفحه اینستاگرام ما به آدرس bisanadcom بازدید فرمایید.

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی