خرید املاک قولنامه ای

  • خانه
  • خرید املاک قولنامه ای
Images

مبادله املاک قولنامه ای

علیرغم مزایای اخذ سند ثبتی، خواسته یا ناخواسته بسیاری از اراضی و املاک کشور همچنان فاقد سند رسمی هستند و به صورت قولنامه‌ای یا شورایی و غیره مبادله می‌شوند. در گذشته میزان اعتماد عمومی و اعتبار قراردادهای عادی و کلامی بسیار زیاد بود و تعهد به وعده مصداق عمومی داشت. اما امروزه متاسفانه به دلائل اقتصادی اجتماعی و فرهنگی، وقوع خلف وعده و کلاهبرداری‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. برخی از مشکلات در خرید اراضی فاقد سند به طور عمدی از سوی فروشنده اتفاق نمی افتد، بلکه ممکن است خود فروشنده هم نسبت به معایب زمین خود آگاه نباشد.

در این خصوص محل قرارگیری ملک، مجاورت آن با عوارض طبیعی (رودخانه‌ها، جنگلها، مراتع، دریاها، و غیره) و نیز مجاورت با عوارض ساخت بشر (مانند واحدهای تولیدی، کشاورزی، دامپروری، صنعتی، خدماتی و غیره) بسیار اهمیت دارد. چون هرگونه برنامه‌ریزی برای توسعه و تغییر کاربری و افزودن بر ارزش ملک، مستلزم قرارگیری در محلی است که تعارضات فنی، زیست محیطی و غیره نداشته باشد. برای مثال تغییر کاربری یک زمین زراعی به مسکونی در مجاورت یک واحد دامداری یا صنعتی یا مسیر برق فشار متوسط یا قوی مستلزم رعایت حریم آنهاست که شاید زمین مورد نظر را از حیز انتفاع خارج نماید.

نکات مهم در هنگام خرید و فروش زمین های قولنامه ای

  • احراز هویت فرد و مدارک مؤید سوابق مالکیتی اعم از سوابق ثبتی یا ید مالکانه مورد تایید موثق
  • اخذ استعلام‌های لازم از ادارات مختلف براساس نوع ملک
  • رعایت کلیه موارد حقوقی در متن قولنامه و ثبت شهادت شهود با درج کامل مشخصات آنها بر اساس دستورالعمل این سایت
  • در صورت لزوم و تشخیص کارشناسان این سایت، اخذ تعهد محضری از فروشنده و شهود
  • تنظیم صورتجلسه تحویل ملک با حضور همه ذینفعان و شهود
  • ذکر دقیق متعلقات ملک مانند آب، برق، چاه، و غیره در قولنامه و صورتجلسه

شاید خرید املاک قولنامه ای کار ساده‌ای به نظر بیاید ولی در واقع خیلی از افراد نمی‌دانند که در هنگام خرید و فروش این گونه املاک به چه مواردی توجه کنند.  گاهی مشکلاتی مانند عدم تعهد به قرارداد از سمت فروشنده یا بنگاه املاک، خریدار را به دردسرهای حقوقی و مالی بسیاری می‌اندازد.


یک بازاری موفق، یک کارشناس املاک خبره، یک متخصص کاربری اراضی و حتی یک وکیل مجرب، هیچکدام به تنهایی بر همه زوایا و پیچیدگی‌های خرید ملک بخصوص املاک فاقد سند اشراف ندارند.


در صورت رعایت همه موارد فنی، تخصصی و حقوقی شاید عدم تنظیم یک صورتمجلس تحویل و تحول نیز دردسر ساز شود.
خریداران املاک اغلب به هنگام انعقاد معامله آنقدر استرس و هیجان دارند که امکان در نظر گرفتن همه جزئیات فنی و حقوقی برایشان میسر نیست. به ویژه آنکه اگر با فروشنده یا دلال خوش بیان هم مواجه شده باشند، اوضاع کمی سخت تر می‌شود. اینجاست که دخالت بی‌سند دات کام ( Bisanad.com) امکان کلاهبرداری یا خسارت را به حداقل خواهد رساند.

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی