سند منگوله دار

Images

استفاده از سند در زمان قدیم تا کنون رواج داشته است به همین منظور سند منگوله‌دار سند مالکیت دفترچه ای است که با یک نخ و تکه ای سرب تهیه میشوند. چنین سندی به واسطه همین تکه سرب پلمپ شده، اعتبار و صحتش تأیید میشود و این اطمینان را میدهد که آنچه در دست است یک سند ملکی مطمئن و معتبر میباشد.

 

آیا تبدیل سند منگوله دار به تک برگی اجباری است؟

باید توضیح داذ که افرادی که بعد از سال 1390 اقدام به معامله ی ملکی نموده اند، نیاز به سند تک برگی دارند.

 

اما تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی در سایر موارد اجباری نیست. هر چند با توجه به مزایای سند تک برگی، توصیه می شود نسبت به تبدیل سند منگوله دار خود اقدام کنید.

معایب سند منگوله دار چیست ؟

از سال ۹۰ نوع جدیدی از اسناد روی کار آمدند. سند های تک برگ جایگزین سندهای منگوله دار شد. دلیل به وجود امدن سندهای تک برگ برخی از معایب مهم این نوع سند بود که شامل:

  • ترس از اعتبار شدن یا ضایع حق مالک
به دلیل دست نویس بودن همیشه این امکان وجود دارد که مندرجات آن ، به دلیل دست به دست شدن یا کیفیت نداشتن قلم ، تغییر کند و حقی از مالک ضایع شود.
  • وجود یک سند برای تمام شرکا 
 اگر ملکی به صورت مشاعی بود فقط یک سند وجود دارد. نقل و انتقال این سند باید همراه هر دو طرف در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.
  • صرفه جوی در استفاده از کاغذ 
به دلیل اینکه در قالب دفترچه ای بودند ممکن بود تعداد صفحات حتی به چهل برگ نیز برسد ،در این لحاظ جعل بسیار راحت تر از اسناد تک برگی میباشد به دلیل اینکه سند تک برگی دارای هولوگرام درج شده میباشد که امری مهم است

مزیت تبدیل سند منگوله دار به تک برگ: 

 

امکان جعل اسناد قدیمی و منگوله دار زیاد است و به راحتی قابل جعل می باشد برای ایمنی بیش تر دولت سند تک برگی را جایگزین کرده است.


اگر یک ملک شریک داشته باشد هر مالک حتی اگر سهم کمی در حد نیم دانگ هم داشته باشد سند تک برگ مجزا خواهد گرفت و اطلاعات دقیق تری به مالک می دهند و بسیاری از ابهامات و مشکلات بین مالکها و بین مالک و همسایگان حل می شود.

همچنین مشکل ناخوانا بودن اطلاعات و خط خوردگی های پی در پی حل می شود.

برای صدور سندهای دفترچه ای تمام فرایند توسط پیگیری های مالک در اداره ثبت انجام می شود اما در سندهای تک برگ پس از انجام معامله در حضور دو طرف سایر کارها توسط دفتر اسناد صورت می گیرد ونیاز به حضور خریداران در اداره ثبت نیست بنابراین باعث کاهش سفرهای درون شهری می شود.

اعتبار سند منگوله دار 

در حال حاضر این اسناد از اعتبار اسناد رسمی برخوردار است ولیکن از ابتدای دهه نود، با توجه به فراخوانی که اداره ثبت اسناد و املاک کشور اعلان نمود از تمامی مالکینی که دارای چنین اسناد هستند، درخواست کرد تا نسبت به تبدیل سند منگوله دار خود با اسناد تک برگی هولوگرام دار، اقدام کنند و تاکنون بخش عمده ای از اسناد منگوله دار با اسناد ثبتی جدید، جایگزین شده است و از الزامات امنیتی بیشتر برخوردار هستند و این خود دلیلی بر ترغیب مالکین به تبدیل اسناد قدیمی خود با اسناد جدید می شود.

مراحل تبدیل سند منگوله دار به سند رسمی

مراجعه به دفاتر ثبت اسناد

استعلام سند قدیمی

تسویه حساب شهرداری

مراجعه به اداره ی دارایی

انتقال سند در دفتر ثبت اسناد

مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک

 ارائه سند مالکیت قبلی

پرداخت هزینه ها و مدارک

 مراجعه به باجه پست

دریافت سند تک برگی جدید

 

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی