هزینه سند ملکی به عهده کیست

  • خانه
  • هزینه سند ملکی به عهده کیست
Images

هزینه سند ملک بر عهده کیست؟

مطابق قانون و عرف معاملات املاک ،هزینه های مربوط به دارایی و استعلام و ... بر عهده فروشنده است و در مقابل هزینه ثبت سند در دفترخانه رسمی بین خریدار و فروشنده تقسیم می شود. 

در مورد هزینه شهرداری؛ فروشنده باید به شهرداری هزینه ای در ازای خلافی، نوسازی و پسماند پرداخت کند. برای هزینه دارایی، اگر ملک قبلا اجاره رفته باشد، دارایی، مالیات بر اجاره هم می گیرد. معمولا این هزینه شامل ۴ درصد ارزش ملک است. البته ارزشی که دارایی روی ملک می گذارد  از قیمت واقعی  کمتر است.

هزینه انتقال سند ملک به صورت توافقی

اگر خریدار و فروشنده با هم توافق کرده باشند که هزینه تنظیم سند را به صورت توافقی بپردازند باید طبق توافق عمل کنند؛ اما اگر در این زمینه توافق نکرده باشند یا اختلاف نظر داشته باشند، در این صورت فروشنده باید هزینه را بپردازد؛ چون در سند وکالت، تنها امضای فروشنده اجباری است و امضا و حضور خریدار ضروری نیست.

 

سوالات متداول

هزینه مالیات انتقال ملک برعهده کیست؟

این هزینه برعهده مالک مال یا همان فروشنده است.

 

هزینه انتقال سند بر عهده چه کسی است؟

هزینه انتقال سند  بر عهده دو طرف معامله خواهد بود.

 

در چه صورتی هزینه های انتقال با خریدار است؟

در صورت توافق، هزینه های انتقال را می توان بر عهده خریدار قرار داد و به این صورت پرداخت آن وظیفه وی خواهد بود.

 

اگر فروشنده از انتقال سند خودداری کند تکلیف چیست؟

 می توان با طرح دعوا فروشنده را الزام به انتقال سند کرد و اگر باز هم امتناع کرد دادگاه به جانشینی فروشنده سند را امضا می کند در این حالت خریدار می تواند هزینه ها را پرداخت کند و بعد از فروشنده مطالبه کند و یا از مبلغ ملک نسبت به آن چه پرداخته کم کند.

 

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی