مشکلات سند تعاونی

  • خانه
  • مشکلات سند تعاونی
Images

سند تعاونی چیست؟ ( تعریف سند تعاونی )

سند تعاونی به سند واحدهایی گفته می شود که عموما توسط تعاونیهای مسکن ادارات دولتی و یا تعاونیهای مسکن شرکت های خصوصی ساخته شده باشند. فرق سند تعاونی با شخصی در اصول و مراحل معامله ملک و رهن و اجاره آن است. مشکلات سند تعاونی باعث شده تا سند شخصی در اولویت باشد. سند تعاونی معمولا دارای مشکلات و معایبی است که هنگام خرید و فروش برای مالکین گرفتاری ایجاد می نماید. اما از طرف دیگر سند شخصی به صورت کامل و اختصاصی در اختیار مالک قرار دارد.

 

سند تعاونی به چه املاکی تعلق می گیرد

سند اولیه یک بنا که توسط شرکت تعاونی ساخته شده است، به نام همان شرکت سازنده می باشد. اقدامات لازم برای گرفتن سند تفکیکی بر عهده شرکت مذکور می باشد. اما گاها دیده می شود که سند مالکین که به نام خود اعضاست، به نام آن ها صادر نمی شود. مشکل دقیقا به دلیل عدم هماهنگی شرکت سازنده با شهرداری است. در صورتیکه در سند تعاونی ذکر شده باشد که مسئولیت پرداخت عوارض شهرداری بر عهده شرکت تعاونی است، می بایست آن شرکت عوارض پایان کار را به شهرداری پرداخت نماید در غیر اینصورت شاهد این خواهیم بود که بعد از گذشت چندین سال، سند مالکین صادر نشده و به نام شرکت سازنده می باشد.

 

مشکلات سند تعاونی

شرکت سازنده مسکن تعاونی ، یک سند مادر برای ساختمان یا ساختمان های بنا شده دارد که هر یک از خریداران در آن عضو می گردند و سهم به خصوصی دارند. در صورتیکه تمامی اقساط مربوط به ملک مورد نظر توسط خریدار پرداخت شود، شخص در اولویت برای مالکیت یکی از واحدها قرار می گیرد. یکی از ایرادات این سند این است که به صورت مشاع به مالکین تعلق داشته و افراد به صورت قولنامه ای صاحب واحد مورد نظر خود می شوند. همانطور که میدانید قولنامه رسمیت سند تک برگ را نداشته و از اعتبار کمتری برخوردار است. در صورتیکه بر خلاف سند تعاونی، در سند تک برگ دقیقا مشخصات مالک و ملک مورد نظر ذکر شده و شخص می تواند به راحتی و بدون دردسر به خرید و فروش ملک خود بپردازد. معمولا تعاونی های مسکن پس از چند سال از ساخته شدن ساختمان، اقدام به مجزا کردن سند مالکین می نمایند. در بعضی موارد دیده شده که هزینه این سند نیز به صورت جداگانه از مالکین دریافت می گردد. در صورتیکه ممکن است این کار از لحاظ قانونی دارای ایرادات متعددی باشد.


مشکلات حقوقی و کلاه برداری ها در خانه های تعاونی

در حوزه تعاونی های مسکن و ساخت و ساز های ذیل این عنوان همچنان پرونده های باز زیادی در قوه قضاییه وجود دارد. فروش مال غیر، تضییع حقوق مردم، کلاه برداری و ... از پرونده های حقوقی هستند که ناشی از مشکلات سند تعاونی شکل می گیرند.

فرق سند تعاونی با سند تک برگ

فرق سند تعاونی با سند تک برگ در اثبات مالکیت افراد نسبت به ملک مذکور می باشد. وجود قولنامه برای مشخص شدن مالکیت هر واحد برای مالک، ممکن است سبب نگرانی صاحبین گردد. معمولا هنگام معامله مسکن های تعاونی بدون سند شخصی و رسمی، برای مالکین مشکلاتی به وجود می آید. اما برخی از تعاونی های مسکن به صورت آنی پس از تحویل پروژه، سند شخصی تک برگ را تسلیم خریداران می نمایند. برای آشنایی با این تعاونی ها با تیم املاک بی سند مشورت کنید. قطعا بهترین مشاوره را به رایگان در اختیار شما خواهیم گذاشت ، برای اطلاعات بیشتر با شماره هایی که در سایت گذاشته شده در تماس باشید

 

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی