هزینه تنظیم سند ملک

  • خانه
  • هزینه تنظیم سند ملک
Images

هزینه تنظیم سند ملک

چرا باید هزینه تنظیم سند ملک پرداخت شود : بر اساس قانون مدنی ، زمانی که فردی ، قصد دارد ملک خود را به دیگری بفروشد ، می بایست از طریق انعقاد  اقدام به این امر نماید . عقد بیع ، همان خرید و فروش است و نه تنها در مورد املاک غیر منقول ، بلکه در مورد سایر اموال ، همچون خودرو نیز ، قابل انجام است . در هر صورت ، عقد بیع که میان طرفین منعقد می شود ، می بایست شرایط صحت معاملات ، از جمله قصد و رضایت ، اهلیت طرفین و مشروعیت جهت معامله را به صورت کامل ، داشته باشد و در غیر این صورت ، عقد صحیح نیست .
علاوه بر وجود این شرایط قانونی ، امروزه طرفین ، پس از توافق در راستای انعقاد معامله و عقد بیع ، می بایست اقدام به انتقال سند نمایند تا از بروز مشکلات بعدی در ارتباط با معامله ، پیشگیری شود . بنابراین ، تنظیم مبایعه نامه ملک ، میان طرفین در دفتر املاک ، کافی نبوده و لازم است که فروشنده ملک ، با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی ، اقدام به انتقال سند ملک به نام خریدار نماید . اما انتقال سند ملک ، مانند سایر خدماتی که دفاتر اسناد رسمی ارائه می نمایند منوط به پرداخت هزینه هایی است .


هزینه تنظیم سند ملک به عهده چه کسی است؟

یکی از مهمترین مباحثی که در فروش ملک همیشه مورد اختلاف می باشد این است که هزینه تنظیم سند ملک به عهده کیست ؟ و همیشه فروشنده و خریدار دیگری مسئول آن می دانند. آنچه مسلم است این است که فروشنده بسیاری از هزینه ها را باید بپردازد اما توافق می تواند قاعده را بهم بزند. کما این که عرف نیز در هزینه انتقال سند دخالت می کند. در این مقاله با نگاهی دقیق تر به این موضوع می پردازیم.

هزینه تنظیم سند ملک چند دسته اند؟

تنظیم اسناد و انتقال آن برای طرفین معامله هزینه دارد. این هزینه ها چند نوع است که بسته به نوع آن مربوط به یک طرف معامله می شود.  برای انتقال سند ملک دو دسته هزینه وجود دارد که در زیر آورده شده است:

– هزینه‌های پیش از تنظیم سند ملک

هزینه استعلام ثبت و پرداخت دارایی قبل از تنظیم سند انجام می شود که هر دو مربوط به فروشنده می باشد. این بدان جهت است که این هزینه ها مربوط به ملک است و باید مالک پرداخت کند. از آنجایی که این هزینه ها قبل از تنظیم سند باید پرداخت شود و هنوز ملک در اختیار مالک قبلی است او باید این هزینه ها را پرداخت نماید. زمانی که فروشنده برای تنظیم سند قطعی به دفتر خانه مراجعه می کند پرداخت هزینه ها و استعلام آغاز می شود. در اینجا هزینه مالیات انتقال ملک هم باید توسط فروشنده پرداخت شود زیرا که هنوز ملک در مالکیت فروشنده است.

– هزینه های مربوط به تنظیم سند ملک

هزینه های دیگری که برای تنظیم سند قطعی لازم است هزینه حق الثبت و حق التحریر می باشد. این هزینه ها امروزه به سه روش قابل پرداخت است. یکی از این روش ها بالناصفه یا نصف نصف است که در آن هر طرف از جمع هزینه های انتقال نصفش را پرداخت می کند.
هرچند قانون گذار هزینه حق الثبت را بر دوش فروشنده و پرداخت هزینه حق التحریر را بر دوش خریدار و فروشنده بالمناصفه گذارده است اما دفاتر اسناد رسمی در عرف این هزینه ها را بالمناصفه بین خریدار و فروشنده تقسیم می کنند.

پرداخت توافقی هزینه تنظیم سند ملک

روش دیگری که در پرداخت هزینه انتقال سند رسمی وجود دارد و عرف نیست اما باید رعایت شود شیوه توافق طرفین است. در این روش توافقی بین دو طرف مبنی بر این که کدام طرف همه هزینه ها را پرداخت کند یا اینکه هر طرف چه مقدار از هزینه ها را پرداخت نماید صورت می گیرد. این توافق از طرف دفتر خانه لازم الاجرا است.

 

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی