معایب سند شورایی

  • خانه
  • معایب سند شورایی
Images

معایب سند شورایی

در معاملات خرید و فروش ویلا، عمدتاً با یک عبارت با نام "سند شورایی" مواجه می‌شوید که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند. این عبارت چه معنایی دارد و چرا تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ اینکه سند یک ویلا از نوع شورایی باشد یا سند یک زمین شورایی باشد به چه معناست؟ و آیا ما می‌توانیم ویلاها و زمین‌هایی را که این نوع سند را دارند خریداری کنیم یا بفروشیم؟ یا اجازه معاملات در این حوزه را داریم؟ با هم به پاسخ این سوالات می پردازیم

 

اعتبار سند شورایی برای معاملات خرید و فروش ملک

اعتبار سند شورایی ویلا، یا زمین برای خرید و فروش بسیار بسیار کمتر از اسناد رسمی و قطعی است. اگر هدف شما از خرید زمین، کشاورزی و کسب و کار است و زمین، سند شورایی دارد، قبل از آغاز به کار از اداره کشاورزی یا شهرداری استعلام بگیرید. اگرچه در تبدیل سند شورایی به سند رسمی، هزینه‌هایی از شما دریافت می‌شود و به مدت زمان بیشتری نیاز دارید، اما این در نهایت، به نفع شما خواهد بود؛ چرا که ملکی را که خریداری کرده‌اید در آینده برای شما بازدهی بیشتری خواهد داشت. اگرچه هنگام معاملات خرید و فروش املاک در شمال توسط سند شورایی، سریعتر می‌توانید معامله را به پایان برسانید؛ اما به دلیل وجود مشکلاتی در آینده خواهیم گفت، سعی کنید احتیاط بیشتری داشته باشید.

معایب سند شورایی چیست؟

در سندهای شورایی نوع کاربری زمین ها مشخص نیست، برای مثال: در صورتی که زمین زراعی و  برای کشت باشد، و ساخت و ساز صورت گیرد، در صورت اطلاع، باید اقدام‌ به تخریب، و متحمل پرداخت جریمه شوید، اما برای جلوگیری از این نوع اتفاقات، و ضررهای احتمالی، می توانید قبل از معامله به جهاد کشاورزی، و دهیاری شهر یا منطقه مربوطه، مراجعه نمائید، و اطلاعات کاملی از گزینه های انتخابی، خود بدست آورید.
در این نوع سندهای بیان شده، وراثتی، اوقافی و یا معتبر نبودن، زمین ها ثبت نشده است، به همین خاطر همیشه توصیه می شود، فریب تبلیغات و کلاهبرداران را نخورید، و با اطلاعات کامل و استعلام از اداره های مربوطه، و مشورت از افراد خبره، وارد معامله شوید.
 از دیگر معایب سند شورایی می توان به معتبر نبودن آن در هر موقعیت و مکانی اشاره کرد. این نوع از سند ها ارزش آنچنانی در محیط هایی به مانند اداره اصناف و .. ندارند و باید برای استفاده از آن ها در چنین مکان هایی به سند رسمی تبدیل شوند.

خرید ملک با سند شورایی در کنار اینکه نیاز به دقت و پیگیری بیشتری دارد. مزایایی هم دارد. از جمله اینکه ملک با سند شورایی چون در اسناد ملی ثبت نشده شامل هزینه های مالیات و عوارض شهرداری نمی شود. انتقال سند آن مانند سند محضری هزینه بردار نیست و سرعت معامله در املاک دارای سند شورایی بیشتر است.

 

 

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی