تاخیر در تنظیم سند آپارتمان

  • خانه
  • تاخیر در تنظیم سند آپارتمان
Images

تاخیر در تنظیم سند آپارتمان

قرارداد خرید یا فروش زمانی کامل می‌شود که ملک از سوی فروشنده به خریدار تحویل داده شود. فروشنده موظف است که در زمان مقرر شده که به توافق طرفین رسیده، ساختمان و ملک مورد معامله را تحویل دهد. در صورتیکه بدقولی کند یا در تحویل ساختمان تاخیر داشته باشد، به موجب قانون با او برخورد می‌شود.
معمولا در قراردادها بندی برای دیرکرد و تاخیر تعهدات درنظر گرفته می‌شود تا در صورت عواقب دیرکرد در تحویل ساختمان ، طرف مقابل بتواند به شکل قانونی اعتراض کرده و خسارت خود را دریافت کند.
بر طبق ماده ۳۷۶ قانون مدنی، اگر مبیع یا ثمن در زمان مقرر تسلیم نشود، می‌توان به شکل قانونی او را به تحویل ملزم کرد. هر یک از طرفین می‌تواند از تحویل مبیع یا ثمن تا زمانیکه طرف دیگر تعهد خود را تسلیم نکرده، خودداری کند.
یکی از مسائلی که امروزه در قراردادها و معاملات املاک مشاهده می‌شود، مساله تاخیر در تنظیم سند رسمی یا تحویل ساختمان است.
اگر در زمان مقرر شده در قرارداد ساختمان به خریدار تحویل داده نشود، او می‌تواند با مراجعه دادگاه و تقدیم دادخواستی مبنی بر الزام بایع به تحویل ساختمان، حقوق خود را پیگیری کند.
مشتری می‌تواند علاوه بر تنظیم دادخواست و ملزم کردن فروشنده به اجرای تعهداتش، از او بابت دیرکرد در تحویل ساختمان، خسارت دریافت کند.

مطالبه خسارت عدم تنظیم سند رسمی ملک

وقتی که شخصی ملکی را از فرد دیگری خریداری می نماید، میتواند پس از تنظیم قرارداد، الزام مالک ملک را به تنظیم سند رسمی از دادگاه بخواهد. اگر چه در بعضی از قراردادها، زمان و موعد مشخصی برای تنظیم سند رسمی در دفترخانه پیش بینی شده است، اما اگر چنین موعدی هم در قرارداد پیش بینی نشده باشد، با توجه به الزام قانونی به ثبت این معاملات، میتوان دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را تقدیم دادگاه نمود. در این مقاله به بررسی نحوه مطالبه خسارت عدم تنظیم سند رسمی از فروشنده ملک می پردازیم.


طرفین دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، خواهان، خریدار ملک است و خوانده کسی است که ملک را طی مبایعه نامه به خواهان فروخته است. اما گاهی ممکن است که فروشنده مالک رسمی ملک نباشد یعنی در اداره ثبت اسناد رسمی، مالک ملک، شخص دیگری باشد در اینصورت علاوه بر فروشنده، نام مالک رسمی هم باید به عنوان خوانده در دادخواست قید گردد. (قید نام مالک اصلی ملک در دادخواست تقدیمی بسیار با اهمیت است.)


نحوه مطالبه خسارت عدم تنظیم سند رسمی ملک

بدلیل مشکلات عدیده ای که ممکن است در خرید ملک میان طرفین بوجود بیاید و در نهایت باعث ورود ضرر به طرفین یا یکی از آنها شود، عموما توصیه می گردد که در تنظیم مبایعه نامه قسمت مربوط به مطالبه خسارت در صورت عدم تنظیم سند رسمی با دقت تکمیل گردد تا در صورت عدم تنظیم سند این خسارات مطالبه شود. جهت مطالبه این خسارت باید دادخواستی تحت عنوان مطالبه خسارت در مورد عدم تنظیم سند رسمی ملک بطرفیت فروشنده تقدیم دادگاه محل وقوع ملک گردد تا دادگاه در وقت رسیدگی مشخص گردیده با بررسی اسناد و مدارک تقدیمی، در صورت محق بودن رایی مطابق با خواسته صادر نماید.


خسارت عدم حضور چیست؟

یکی از مسائل مهمی که در زمان تنظیم قرارداد خرید و فروش ملک باید به آن توجه نمایید این است که اگر فروشنده از مراجعه به دفتر ثبت اسناد برای انتقال سند خودداری کند، می بایست یک گواهی از سردفتر مربوطه دریافت کنید که تاییدی بر عدم حضور فروشنده باشد. بنابراین اگر این گواهی را دریافت نکنید نمی توانید خسارت عدم حضور فروشنده را دریافت کنید و دادگاه عدم اخذ گواهی عدم حضور را تاییدی بر رضایت شما در نظر خواهد گرفت.

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی