سند زمین به عنوان وثیقه

  • خانه
  • سند زمین به عنوان وثیقه
Images

سند زمین به عنوان وثیقه ( وثیقه ملکی )

قرار دادن سند زمین به عنوان وثیقه

سند های ملکی به طرق متفاوتی به عنوان وثیقه در اختیار نهاد ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی قرار داده می شود ، از جمله مثال هایی که می توانیم در این خصوص ذکر کنیم می توان به مواردی همچون مرخصی زندانی، شورای حل اختلاف ، دادگاه ها ، دادسرا ها ،سند وثیقه برای دادگاه و خروج از کشور جهت افرادی که دوران خدمت سربازی را سپری نکرده اند و موارد مختلف دیگر اشاره کرد.
مثلا ممکن است هنگامی که افراد به مراجع قضائی احضار می شوند، بازپرس پرونده جهت تکمیل تحقیقات و به منظور ضمانت حضور متهم در جلسات بعدی اقدام به صدور قرار وثیقه  نماید. بنابراین از متهم تقاضا می شود که یک سند زمین را به عنوان وثیقه به مرجع قضائی مربوطه ارائه نماید. و یا اگر خود توانایی تهیه سند را ندارد از اشخاصی که مورد اطمینان و اعتبار هستند وثیقه ملکی تهیه نماید. همچنین هنگامی که متهم به بازداشتگاه فرستاده می شود، یکی از راهکارهایی که موجب رفع بازداشت از متهم می شود، ارائه سند زمین به عنوان وثیقه می باشد.
همانگونه که گفته شد وثیقه تنها برای مجرمین مورد استفاده قرار نمی گیرد. وثیقه این امکان را دارد که برای هر فردی که قصد دارد از کشور خارج گردد ولی خدمت سربازی را انجام نداده است و یا فردی که قصد دارد جهت خرید آپارتمانی  از بانک وام مسکن دریافت نماید هم تعیین وثیقه انجام و استفاده خواهد شد، بدین صورت که چنانچه قصد دریافت وام را داشته باشید با گرو قرار دادن سند مالکیت بانک وام دهنده به شما وام را پرداخت می نماید و سند به رهن و گرو بانک در می آید. لازم به ذکر است که در کلیه این موارد چنانچه فردی وثیقه تعیین شده ای را ارائه نماید ولی به قول خود بدرستی عمل نکند ، وثیقه مورد نظر ضبط می گردد.

تعیین میزان وثیقه با کیست ؟

تعیین میزان وثیقه با نهادی است که وثیقه را دریافت می کند. در مباحث بانکی همانطور که ذکر شد اگر برای خانه ای وام دهند، همان خانه در رهن بانک می رود و با توجه به وام مبلغ وثیقه در نظر گرفته می شود. اما نکته مهم بیشتر در امور کیفری مطرح است.
میزان وثیقه در امور کیفری به عهده مقام قضایی است و با توجه به نوع جرم، شدت جرم، شرایط موجود در پرونده و میزان خسارت تعیین می شود مبلغ وثیقه نباید در هر حال از خسارت وارد به بزه ‏دیده کمتر باشد.
در مواردی که دیه یا خسارت زیان دیده از طریق بیمه قابل جبران است، بازپرس با لحاظ مبلغ قابل پرداخت از سوی بیمه قرار تأمین متناسب صادر می‌کند.
گاها خود وثیقه گذار می تواند نوع وثیقه را تعیین کند. در این موارد مقام قضایی مبلغ وثیقه را تعیین می کند و متهم می تواند به اندازه مبلغ تعیین شده یا بیشتر از آن مبلغ وثیقه بگذارد و نوع آن بستگی به متهم دارد.
با این اوصاف گاه به تشخیص مقام قضایی وثیقه ممکن است وجه نقد باشد. اما در صورت عدم توانایی متهم به وثیقه وجه نقد، وی می تواند معادل آن مبلغ اموال منقول یا غیرمنقول مانند سند زمین را به عنوان وثیقه قرار دهد.

تعریف وثیقه ( وثیقه چیست )

وثیقه در لغت به معنای عهدنامه یا محکم کاری است. وثیقه به طور کلی به ملک (غیرمنقول) یا دارایی (منقول) گفته می‌شود که در برابر شرطی نزد مقابل که می توان طرف قرارداد، بانک یا دادگاه باشد، گذاشته می شود و تا زمان وفای به عهد هم نزد طرف مقابل می ماند.
وثیقه، کلمه ای است کاربرد های فراوانی هم در مباحث بانکی و هم در مباحث امور کیفری دارد. واژه وثیقه در بسیاری از اماکن از اشخاص مختلفی شنیده می شود و با اینکه کاربرهای مختلفی دارد، اما معنای آن واحد است. درواقع وثیقه به واسطه کاربرد های مختلفی دارد که هم در امور حقوقی و هم کیفری و بانکی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی