کلاهبرداری ملکی و روشهای پولشویی در بازار املاک

  • خانه
  • کلاهبرداری ملکی و روشهای پولشویی در بازار املاک
Images

 

کلاهبرداری در بازار املاک به دلیل گردش پولی هنگفت آن و سودهای کلان، بسیار رایج است. در این میان مجرمان نیز با استفاده از همین گردش مالی به مخفی کردن اموال حاصله غیرقانونی خود مبادرت می ورزند. مجرمان با این عمل که بطورکلی پولشویی نامیده می شود، با روشهای مختلفی به کلاهبرداری در حوزه املاک اقدام می نمایند، و با این کار به آورده های غیرقانونی خود پس از اعمال مجرمانه مشروعیت می بخشند. به همین دلیل بخش معاملات املاک و مستغلات گزینه ای جذاب برای ادغام وجوه غیرقانونی در چرخه اقتصاد قانونی می باشد. بخش اقتصاد املاک بعلت تنوع خاص خود زمینه ی کشف روش های جدیدی را نیز در اختیار این مجرمان و کلاهبرداران قرار می دهد. کارشناسان سایت بی سند دات کام نیز در مقالات متعدد به انواع روشهای کلاهبرداری ملکی و هشدارهای مربوط به آن پرداخته اند. در یک مقاله مهرداد حاجی زاده فلاح، مشاور ارشد مبارزه با پولشویی به عنوان کارشناس متخصص در مبارزه با پولشویی جنبه های دیگری از این گونه کلاهبرداری های ملکی را تشریح می کند.   

 روش های مختلف  کلاهبرداری های ملکی

 

1. کاربرد اشخاص ثالث:

 استفاده از بستگان و آشنایان بدون سوابق مجرمانه، برای انجام این گونه معاملات در حوزه املاک و مستغلات مرسوم است. با انجام معامله از طریق حساب شخص ثالث، با حدف نام مجرم از اسناد خرید، ردیابی وجوه نامشروع دشوارتر می شود.

 

۲. کاربرد اعتبار و رهن

بکارگیری اعتبار و رهن به عنوان وثیقه برای پولشویی عواید مجرمانه یکی از روش ها است. احتمالاً مجرمان با تضمین وام هایی در برابر اموال باعث مخلوط شدن وجوه حاصل با وجوه قانونی شوند و تشخیص وجوه قانونی از غیرقانونی را مشکل سازند.

 

۳. ارزش گذاری جعلی اموال

مجرمان با همکاری با دست اندرکاران معاملات املاک و ارزیاب ها، به ارزش گذاری جعلی اموال بپردازند. که شامل کم ارزش کردن یا بیش از حد ارزش گذاری ملک می تواند باشد. کم ‌ارزش‌سازی به مجرمان اجازه می ‌دهد تا وام‌ هایی را دریافت کنند، در حالی که ارزش‌گذاری بیش از حد، مقداری را که می‌ توان با دریافت وام‌ های بزرگ‌تر بر اساس ارزش‌ های دارایی متورم شسته شود، به حداکثر می‌رساند.

 

۴.تقسیم وجوه در سپرده های نقدی:

مجرمان با تقسیم وجوه غیر قانونی و سپرده گذاری در بانک های مختلف از احتمال ایجاد آستانه گزارشگری جلوگیری می کنند تا بانک ملزم به گزارش تراکنش نشود. بنابراین این وجوه می تواند برای دریافت چک های بانکی یا سایر اشکال قانونی پرداخت برای خرید املاک استفاده شود.

 

۵. مشروعیت بخشی به وجوه غیرقانونی با درآمد اجاره:

با ایجاد درآمد اجاره توسط مجرمان از اموال خود و بکارگیری وجوه غیرقانونی برای پوشش پرداخت های اجاره، وجوه غیرقانونی مضمحل می شود. از طرف دیگر، آنها ممکن است املاک را از طرف اشخاص ثالث خریداری کنند، خودشان آنها را اجاره دهند، و از وجوه غیرقانونی برای انجام تعهدات اجاره استفاده کنند، در نتیجه منشاء پول را قانونی می کنند.

 

۶‌. تسهیل کنندگی معاملات املاک و مستغلات:

مجرمان با خریداری املاک، و سرمایه گداری پول سیاه در نوسازی و متعاقباً فروش این نوع از املاک با قیمت های بالاتر به این فرآیند اجازه می دهند که به وجوه غیرقانونی شان مشروعیت بخشیده شود، و ظاهر معاملات قانونی را در حین پولشویی ایجاد کنند.

 

۷.بکارگیری شرکت های فرانت:

ایجاد شرکت های پوسته ای در حوزه های قضایی خارجی به مجرمان این امکان را می دهد که پول سیاه را به آن سوی مرزها منتقل کنند. این شرکت‌های جلویی، پرده‌ای از رازداری ایجاد می‌کنند و ردیابی جریان وجوه را برای مقامات چالش برانگیز می‌سازند.

منبع: مهرداد حاجی زاده فلاح، مشاور ارشد مبارزه با پولشویی، سایت اقتصاد 100، ۷ تیر ۱۴۰۲. 

لینک های مفید مرتبط برای مطالعه بیشتر:

- کلاهبرداری در املاک

- روش های کلاهبرداری ملک

- برخی شیوه های کلاهبرداری در فروش املاک

- برخی شیوه های کلاهبرداری در اجاره املاک

 

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی