کاربری زمین چیست

  • خانه
  • کاربری زمین چیست
Images

کاربری زمین در سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در زمین تنها به خرید و فروش زمین خلاصه نمی‌شود، بلکه دارای اصول و قواعدی است . یکی از نکات مهمی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید، نوع، کیفیت و همچنین، کاربری زمین می‌باشد. در واقع شما باید بر اساس هدف خود از خرید زمین و این که قرار است چه چیزی بسازید، زمین مورد نظر خود را انتخاب کنید.

کاربری زمین چیست ؟

کاربری زمین به معنای چگونگی استفاده از آن می باشد. به عبارت دیگر بنا به نیاز ها و مقتضیات هر منطقه زمین های آن به کاربرد های مختلفی اختصاص داده می شود. نحوه استفاده و نوع کاربری زمین ها بر اساس طرحی به نام طرح جامع و تفصیلی تعیین شده است.

طرح جامع و تفصیلی در خصوص کاربری زمین چیست؟

طرح جامع، طرحی است که در آن نحوه استفاده از زمین ها و منطقه بندی مرتبط با حوزه های صنعتی، مسکونی ، اداری، بازرگانی و کشاورزیو تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی تعیین شده و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه موارد و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی به موجب آن تهیه و تنظیم می شود.

اما طرح تفصیلی، طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی، نحوه استفاده از زمین های شهری در مناطق مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آن ها را تعیین می نماید.

 

ضرورت مطالعات کاربری زمین
۱‌ - زمین یک منبع طبیعی، مانند آب و هوا، که بهره‌مندی از آن برای رفع نیازهای نسل‌های موجود و آینده اهمیت حیاتی دارد.

۲ - زمین نوعی دارایی است که در چارچوب مالکیت خصوصی، به عنوان یک کالا تلقی می‌شود و برای کسب منفعت و درآمد شخصی قابل تملک و خرید و فروش است.

ایجاد توازن بین این دو مفهوم، موضوعی اقتصادی و سیاسی است که امروز در قالب توسعه پایدار مورد توجه قرار دارد. بنابراین، زمین به عنوان یک کا‌لای محدود و تجدیدناپذیر، عاملی در تأمین نیازهای مبرم و حیاتی بشر، بستری برای فضای زندگی و یک عامل ارتباطی مهم در ایجاد محیطی قابل زیست، امن و زیبا برای تأمین آسایش بشری بشمار می‌رود، ازاین رو، کاربری زمین شهری و برنامه‌ریزی برای آن، مهمترین ابزار دولت‌ها و سازمان‌های مدیریت شهری، به منظور اداره صحیح و منطقی شهرهاست. این عامل، مشخص کننده انواع گوناگون استفاده از زمین، میزان تراکم هر کاربری برروی قطعه زمین، ارتفاع، اندازه و سیمای ساختمان‌ها، چگونگی ترکیب و تداخل انواع کاربری‌ها، اعم از تجاری، مسکونی، فضاهای عمومی و مانند آنها در شهر و حوزه‌های مختلف آن است که در کشورهای صنعتی براساس نظام حوز‌ه‌بندی تنظیم می‌شود.

انواع کاربری زمین


۱- زمین مسکونی

زمینی است که هنوز در آن ساخت و سازی صورت نگرفته اما مجوز ساخت واحد مسکونی برای آن از شهرداری، اخذ گردیده یا می توان برای آن چنین مجوزی از شهرداری دریافت نمود.جهت ساخت آپارتمان و ویلا .

 

۲- زمین کشاورزی 

این زمین ها بر دو نوع زراعی و باغ تقسیم میشوند . زمین زراعی : زمینی را که در آن محصولات زود بازده ( یک یا نهایتاً دو ساله ) مثل گندم ، ذرت ، انواع صیفی و از این دست،کشت می شود را شامل میگردد. باغ: زمین محصور و یا غیر محصوری که در آن درخت به تعدادی که قانون مشخص نموده است کاشته باشند و یا طرح تفضیلی به صورت باغ تعیین شده باشد.

 

۳ - زمین تجاری

ملک تجاری به ملکی گفته می شود که دارای سند تجاری باشد. مثلا مغازه ها،رستوران ها، عمده فروشی ها، دفاتر خدماتی (مثل آژانس های  مسافرتی) که دارای کاربری تجاری میباشند .

نکته : تفاوتی که این املاک با ملک اداری دارند در این است که املاک تجاری دارای حق سر قفلی هستند. این املاک هم حق نصب تابلو دارند. البته مسئله ی مهم در این نوع کاربری، دارا بودن مجوز تجاری برای یک ملک است وگرنه صرف وجود یک دفتر خدماتی در جایی را نمی توان دارا بودن کاربری تجاری برای آن ملک به حساب آورد.

 

۴-  زمین صنعتی

در این نوع از زمین املاکی به مانند انبار ها، شرکت ها، مراکز تولیدی بزرگ، کارخانه ها، کارگاه ها و مواردی از این قبیل ساخته می شود. معمولا این نوع املاک در خارج از شهر فعالیت دارند. حتی ممکن است این املاک در شهرک کوچکی احداث شده باشد ولی با گذر زمان و رشد جمعیت آن منطقه در میاه یک شهر قرار گرفته باشد، در این مورد مسئولان سعی داشته تا این ملک را به شهرک های صنعتی و یا حومه شهر منتقل کند.

 

۵-  زمین با کاربری ورزشی :

شامل استادیوم های ورزشی ، زمین های بازی ، باشگاه های ورزشی ،استخرهای سرپوشیده و...

 

۶- زمین با کاربری معدن :

این نوع کاربری برای زمینی، منظور می شود که در خود ماده ای با ارزش و قابل استخراج، داشته باشد.

 

۷-  زمین با کاربری آموزشی :

شامل مهد کودک ، کودکستان ، دبستان ، دبیرستان و دانشگاه می باشد.

 

۸-  زمین با کاربری فرهنگی مذهبی :

شامل کتابخانه ، سینما ، تئاتر ، مسجد ، حسینیه ، گورستان و.

 

۹- زمین با کاربری فضای سبز :

شامل پارک ، پارک کودک ، فضای سبز ، رفوژ سبز خیابان ها ، میادین و کمربند سبز شهری

 

۱۰- زمین با کاربری بهداشتی  درمانی :

شامل بیمارستان ، درمانگاه ، کلینیک و ...این اراضی در رده محله مطرح شده و شامل گرمابه ها و رختشویخانه می گردد.

 

۱۱- زمین با کاربری پارکینگ : 

شامل پارکینگ های طبقاتی و پارکینگ های در سطح می باشد.

 

۱۲- زمین با کاربری خدمات شهری :

شامل مراکز زباله ، آتش نشانی ، دفتر پست ، کلانتری ، نواحی شهرداری و ...

 

۱۳- زمین با کاربری حمل و نقل :

شامل ترمینال اتوبوس ، ایستگاههای مترو ، پایانه ها ، فرودگاه ها ، راه آهن و ... می باشد .

 

۱۴- زمین با کاربری تجهیزات شهری :

شامل آب ، برق ، گاز ، تلفن ، فاضلاب شهری و سایر ، ، تاسیسات زیربنایی شهری است.

 

۱۵ - زمین با کاربری مختلط :

 عبارت از ترکیب چند عملکرد از کاربری های مختلف یک قطعه زمین (تجاری، مسکونی، اداری) زمین های مختلط شامل زمین تجاری اداری ، زمین تجاری_مسکونی ، زمین مسکونی_اداری و اختلاطی از کاربری های فرهنگی،ورزشی، آموزشی با توجه به طرح تفضیلی می باشند. 

 

۱۶- زمین های فاقد کاربری : 

اراضی که فاقد هرگونه کاربری هستند یا بعنوان ذخیره های شهری در نظر گرفته شده اند و یا هنوز طبق برنامه طرح جامع، آزاد سازی و طرح تفصیلی ندارند.

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی