آیا بازار مسکن از رکود خارج می شود ؟

  • خانه
  • آیا بازار مسکن از رکود خارج می شود ؟
Images

آیا بازار مسکن از رکود خارج می شود؟

از نیمه دوم سال 1400 حجم معاملات افزایش یافت؛ طوری که در این بازه زمانی چه در مقایسه با نیمه نخست سال 400 و چه در مقایسه با نیمه دوم سال ۱۳۹۹ رشد محسوسی را نشان می‌دهد. حجم معاملات در نیمه دوم سال گذشته نسبت به نیمه اول رشد ۶۲ درصدی و نسبت به نیمه دوم سال ۱۳۹۹ رشد بیش از ۶۸ درصدی را نشان می‌دهد. بنابراین به نظر می رسد بازار مسکن در تهران تا حدودی از رکود سنگین سال ۱۳۹۹ خارج شده ‌باشد. البته برای اظهار نظر دقیق تر باید معاملات سال ۱۴۰۱ را پیگیری کرد.

اما برای مقایسه تعداد معاملات در سالهای مختلف، طبق آمار بانک مرکزی تعداد معاملات تهران در سال 1400 برابر با ۷۷ هزار و ۲۲۲ فقره بوده‌ که نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش یک درصدی را نشان می‌دهد. از سال ۱۳۹۵، کم‌ترین حجم معاملات مربوط به سال ۱۳۹۸ با ۷۳هزار و ۳۵۹ فقره بود. بعد از آن، سال گذشته با ۷۷هزار و ۲۲۲ فقره، کم‌ترین تعداد معاملات را ثبت کرد.

آیا خریداران مسکن در سال 1400 متضرر شدند؟

 بررسی آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که میانگین قیمت مسکن در سال 1400 با افزایش ۱۶ درصدی همراه بوده‌است. بنابراین با توجه به تورم ۳۴.۷ درصدی سال گذشته، بازدهی حقیقی مسکن در سال ۱۴۰۰ برابر با منفی ۱۸.۷ درصد بوده‌است. اما سوال اینجاست که آیا بازار مسکن در سال 1401 از رکود خارج می شود ؟

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، میانگین قیمت واحد مسکونی شهر تهران در اسفند سال گذشته با رشد ۶.۲ درصدی نسبت به بهمن به ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع رسید. بنابراین بیش‌ترین افزایش قیمت ماهانه مسکن در سال ۱۴۰۰ در اسفند رقم خورد. پیش از این مرداد ماه با ۳.۱ درصد، بیش‌ترین افزایش قیمت ماهانه مسکن محسوب می‌شد.

امید بر این است که این رکورد در بازار مسکن سال 1401 و 1402  از رکود خارج شود .

  • admin bisanad

    admin bisanad

تمامی حقوق برای bisanad.com محفوظ است - قدرت گرفته از گروه نارنجی